Minder ritten op Lijn 55 tijdens schoolvakanties en op zaterdag
Vanaf 1 juli 2025 zal Lijn 55 tijdens schoolvakanties en op zaterdagen niet langer elk uur rijden, maar om de twee uur. Deze beslissing werd genomen in het kader van een bredere besparingsronde bij De Lijn, waarbij ons lokaal bestuur geen inspraak had.
Bekijk het aangepaste uurrooster via www.delijn.be/nl/lijnen
De Lijn Flex als merk geïntegreerd binnen De Lijn
De Lijn Flex wordt volledig opgenomen in het aanbod van De Lijn. De boekingen voor een flexbus gebeuren voortaan via www.delijn.be/flex en via de De Lijn Flex-app, die de huidige Hoppinwebsite en -app vervangen.
Reizigers hoeven geen nieuwe app te installeren: de bestaande app wordt automatisch geüpdatet. De functionaliteiten blijven dezelfde, enkel de naam en het uiterlijk wijzigen.
Zie je toch nog de oude Hoppin-app? Dan kan je handmatig de nieuwe De Lijn Flex-app installeren via de App Store (iOS) of Play Store (Android). Gegevens en aankopen blijven behouden.
Wijzigingen in het flexvervoer
Ook binnen het flexvervoer (De Lijn Flex) zelf worden enkele maatregelen ingevoerd:
1. Strikte opvolging van no-shows
Reizigers die meerdere keren niet opdagen zonder annulering (no show), krijgen voortaan een waarschuwing of tijdelijke schorsing.
- Eerste keer niet opdagen: je ontvangt enkel een waarschuwing per SMS.
- Tweede keer niet opdagen (binnen 30 dagen): je ontvangt een formele schriftelijke (of digitale) waarschuwing met uitleg over de procedures.
- Derde keer niet opdagen (binnen 30 dagen na formele waarschuwing): je wordt 14 dagen geschorst en ontvangt hiervan een schriftelijke melding met overzicht van de gemiste ritten.
- Opnieuw niet opdagen (binnen 30 dagen na einde van eerdere schorsing): je wordt opnieuw geschorst, deze keer voor 30 dagen.
2. Invoering maximale reisafstand met flexbus
De huidige maximale reistijd van 60 minuten wordt vervangen door een maximale reisafstand van 60 km voor onze regio (Westhoek).
3. Verstrenging van de ov-toetsuitzondering voor niet-rechthebbenden
Voorheen kon men gebruikmaken van flexvervoer, ook al voldeed je niet aan alle voorwaarden (bijvoorbeeld omdat je geen geldig abonnement hadden). Vanaf 1 juli 2025 wordt dat strenger.
Je krijgt alleen nog een uitzondering als je een geldig abonnement hebt dat gelinkt is aan je profiel bij De Lijn, het gaat om een PmH- of Omnipas 65+ abonnement (voor personen met een handicap of 65+) én als je situatie dat ook echt noodzakelijk maakt.
Meer informatie over De Lijn Flex vind je op www.delijn.be/nl/content/flex/
Nieuwe contactkanalen
De Lijn wijzigt enkele telefoonnummers en e-mailadressen om de bereikbaarheid te verbeteren en de kosten te beheersen. De nieuwe telefoonnummers zijn:
- De LijnInfo klantendienst: 015 40 88 40
- Halte-informatie: 015 40 80 00
- De Lijn Flex (informatie en reservaties flexbus): 015 40 88 88
Nieuwe e-mailadressen:
- Voor reservaties en annuleringen De Lijn Flex (flexbus): reservatie@flex.delijn.be
- Voor algemene vragen: info@help.delijn.be of via het online contactformulier op delijn.be
De bestaande nummers blijven nog een tijd actief. Er is een overgangsperiode voorzien tot in het voorjaar van 2026.
Meer informatie over alle wijzigingen in West-Vlaanderen vind je via: www.delijn.be/nl/content/aangepaste-dienstregelingen/west-vlaanderen