Meldpunt klokkenluider

Via het meldpunt voor klokkenluiders kunnen personen die in het kader van een werkrelatie inbreuken vaststellen, deze inbreuken melden.

Op 18 november bekrachtigde de Vlaamse Regering een wijziging aan het Bestuursdecreet d.d. 07.12.2018 die een aangescherpte klokkenluidersregeling invoert. Deze nieuwe regeling is een doorvertaling van een Europese richtlijn 2019/1937 op basis waarvan lidstaten veilige interne en externe meldingskanalen opzetten en de nodige beschermingsmaatregelen voorzien voor klokkenluiders.

Deze regeling biedt de nodige garanties omtrent de vertrouwelijkheid, anonimiteit en kwaliteit van de behandeling van de melding en voorziet een verbod op represailles.

Wat zijn klokkenluiders

Klokkenluiders zijn personen die in het kader van een werkrelatie inbreuken vaststellen en die inbreuken melden of openbaar maken. Het Bestuursdecreet d.d. 07.12.2018 definieert het begrip ‘inbreuk’. Alle inbreuken op wetgeving en regelgeving die in Vlaanderen van toepassing zijn, kunnen het voorwerp uitmaken van een klokkenluidersmelding. Het gaat dan om een handeling of nalatigheid die onrechtmatig is, of het doel of de toepassing van regelgeving ondermijnt.

Enkel personeelsleden van het lokaal bestuur Koekelare kunnen een melding maken bij:

  • Het intern meldkanaal (zie verder) in geval deze inbreuk doeltreffend intern kan worden behandeld zonder risico op represailles.
  • Het extern meldkanaal (zie verder) in geval deze inbreuk niet doeltreffend intern kan worden behandeld zonder risico op represailles.

Andere personen die een werkrelatie hebben met het lokaal bestuur Koekelare (bijvoorbeeld consultants, leveranciers, sollicitanten, …) kunnen alleen een melding maken bij het bevoegde externe meldkanaal

Burgers vallen buiten het toepassingsgebied van deze klokkenluidersregeling en volgen het klachtenreglement, daar er geen sprake is van een werk gerelateerde machtsongelijkheid waardoor bescherming tegen represailles bijgevolg niet nodig is.

Een melding kan ook anoniem gebeuren. Personen die anoniem een melding hebben gedaan of informatie over een inbreuk openbaar hebben gemaakt en later toch worden geïdentificeerd, krijgen ook bescherming tegen represailles.

Meldpunten

Intern meldkanaal

Personeelsleden melden een inbreuk in principe aan het intern meldpunt, tenzij ze van mening zijn dat de inbreuk intern niet doeltreffend behandeld kan worden of dat er een risico op represailles bestaat. Dit kan:

  • Via e-mail: 
    • OCMW: ann.vanderveken@koekelare.be
    • Gemeente: lode.claeys@koekelare.be
  • Via brief:
    • OCMW: directeur welzijn en gezin, Ichtegemstraat 18, 8680 Koekelare
    • Gemeente: Algemeen directeur, Sint-Maartensplein 19, 8680 Koekelare

Je vermeldt duidelijk op de omslag dat de brief vertrouwelijk is, door het woord “vertrouwelijk” zichtbaar te noteren.

  • Telefonisch:
    • OCMW: 051 59 15 50
    • Gemeente: 051 61 04 81

Als je ermee instemt, kan het gesprek opgenomen worden ter bewaring en kan er een verslag opgemaakt worden. Je krijgt dan de kans om dit verslag te controleren, te corrigeren en voor akkoord te ondertekenen.

  • Via Fysieke ontmoeting
    • OCMW: directeur welzijn en gezin, Ichtegemstraat 18, 8680 Koekelare
    • Gemeente: Algemeen directeur, Sint-Maartensplein 19, 8680 Koekelare

Je hebt het recht om binnen een redelijke termijn een afspraak te krijgen voor een fysieke ontmoeting om de informatie van je melding te bespreken. Als je ermee instemt kan het gesprek opgenomen worden ter bewaring en kan er een verslag opgemaakt worden. Je krijgt dan de kans om dit verslag te controleren, te corrigeren en voor akkoord te ondertekenen.

Extern meldkanaal

Andere personen die een werkrelatie hebben met het lokaal bestuur Koekelare (bijvoorbeeld consultants, leveranciers, sollicitanten, …) kunnen alleen een melding maken bij het bevoegde extern meldkanaal, nl. Audit Vlaanderen. Dit kan:

  • Via e-mail
  • Via brief:
    • Audit Vlaanderen, Havenlaan 88 - bus 24, 1000 Brussel
  • Telefonisch:
    • 02 553 45 55

Personeelsleden die van mening zijn dat de inbreuk intern niet doeltreffend behandeld kan worden of dat er een risico op represailles bestaat, kunnen ook een melding maken bij bovengenoemd extern meldkanaal.

Verder verloop van je melding

Wat kan je verwachten nadat je je melding intern of extern hebt ingediend?

1. Ontvangstmelding

Je ontvangt als melder binnen de zeven dagen na de dag waarop het meldkanaal je melding ontvangen heeft een ontvangstmelding, tenzij:

  • je melding al binnen die termijn werd afgehandeld. Dan krijg je meteen meer informatie over je melding.
  • je je uitdrukkelijk verzet hebt tegen het krijgen van een ontvangstmelding.
  • het krijgen van een ontvangstmelding de bescherming van je identiteit in gevaar brengt.

2. Meer informatie over je melding

Binnen een redelijke termijn krijg je informatie over wat er met je melding gebeurde. Meer concreet:

  • Binnen de drie maanden na de dag waarop het meldingskanaal de ontvangstmelding heeft verstuurd.
  • Of binnen drie maanden en zeven dagen, als er geen ontvangstmelding verstuurd is.
  • Let wel: Audit Vlaanderen kan deze termijn van drie maanden verlengen tot maximaal zes maanden.

Je komt te weten welke maatregelen er genomen zijn of zullen genomen worden naar aanleiding van je melding. Je krijgt ook de redenen voor die maatregelen te horen. Vanzelfsprekend mogen de meldingskanalen je geen informatie bezorgen die het interne onderzoek of de rechten van de betrokken persoon of personen schaadt.

Reglement tot het instellen van een klokkenluidersregeling

Meer informatie vind je in het reglement tot het instellen van een klokkenluidersregeling.