Naar inhoud

Eerste publieke laadpaal voor elektrische wagens in Koekelare in gebruik genomen

Laadpaal elektrische wagens

Op de parking van het Kutsersplein (parking gelegen tussen de Dorpsstraat en de Noordomstraat) vind je sinds kort een laadpaal voor elektrische wagens. Aan de laadpaal kunnen 2 elektrische auto’s tegelijk opladen. Het opladen zelf is tegen betaling. Dat doe je met je laadpas of een app. De oplaadtijd hangt af van het type batterij.

Netbeheerders Eandis en Infrax plaatsen dit jaar de eerste 750 van in totaal 2500 nieuwe publieke laadpalen voor elektrische wagens in Vlaanderen. In elke gemeente of stad komt in 2017 al minstens één laadpaal te staan. In de nabije toekomst wordt nog een 2de laadpaal geplaatst op het openbaar domein in Koekelare. De Vlaamse regering wil zo de aanschaf en het gebruik van elektrische wagens aanmoedigen.

Waar wordt meest opgeladen?
Elektrisch laden werkt anders dan traditioneel tanken. Benzine, diesel of gas tank je onderweg, meestal als je tank bijna leeg is. Elektrisch laden doe je anders.

Uit studies blijkt dat 70% van de laadbeurten gebeurt in en rond de privéwoning. Daarnaast wordt 20% van de oplaadbehoeften ingevuld door bedrijven die steeds meer laadpunten voorzien voor hun werknemers, bezoekers of klanten om op of bij te laden.

Publieke laadpalen zijn, samen met deze in winkel- of sportcentra, aanvullend goed voor de overige 10%. Ze zijn vooral belangrijk om te kunnen bijladen en afstanden tussen het opladen thuis (of bij bedrijven) te overbruggen. Ten slotte zijn er ook steeds meer snelladers langs snelwegen.Het is de combinatie van alle types laadpunten die elektrisch rijden in Vlaanderen aantrekkelijk en makkelijk moet maken. 

Laadpaal op verzoek
Publieke laadpalen zijn ook cruciaal voor wie niet de mogelijkheid heeft in of rond de woning een privé-oplaadpunt te plaatsen.

Kun je thuis niet opladen en is er geen (of onvoldoende) publieke laadinfrastructuur in je buurt? Dan kun je, vandaag reeds, kosteloos de plaatsing van een publieke laadpaal in je buurt aanvragen via netbeheerder Infrax: www.infrax.be/laadpaal-aanvragen.

Het opladen zelf gebeurt tegen betaling, op dezelfde manier als bij de andere 2500 publieke laadpalen.

Wat verwacht de elektrische rijder?
Eenvoudig opladen aan een marktconform laadtarief is alvast een manier om drempels weg te werken.

Er zijn vandaag al heel wat aanbieders van laadkaarten. Bedoeling is dat de meeste bestaande kaarten toegang krijgen tot de 2500 publieke laadpalen. Interoperabiliteit heet dat.

datum van het bericht: woensdag 13 december 2017